Dezyderata


To jest wiersz, do którego ludzie poszukujący swojej drogi nieraz się odwołują. Nic dziwnego, jest piękny, prosty i wiele mówiący. Właściwie każdy, kto ma do czynienia z uzależnieniem, własnym czy bliskiej osoby, prędzej czy później się z nim styka. Jest w nim prawda rzucona prosto w twarz, ciepło i nadzieja zarazem.

Ja znałam go już jako dziecko, bo moja mama była fanką „Piwnicy pod Baranami” i nieraz na dobranoc słuchałam ich płyt. Była to jedna z tych piosenek, przy których przechodziły mnie ciarki. Zresztą dotąd to robią. Gdy przypomniałam sobie o niej jako dorosła, znalazłam w tym tekście ukojenie. Myślę, że nie bez powodu w terapii uzależnień i dla współuzależnionych ten tekst się zawsze pojawia. Warto się w niego wsłuchać i wczuć, znaleźć słowa, które wywołują najsilniejsze wrażenie i zastanowić się w głębi duszy, dlaczego właśnie one. Jako dziecko, czułam inaczej. Jako osoba dorosła najsilniejsze wrażenia odbieram cztając te słowa:

„Jesteś dzieckiem wszechświata: nie mniej niż gwiazdy i drzewa masz prawo być tutaj…”

Tak. To mi odpowiada.

Dezyderata powstała w języku angielskim, historia jej powstania przytoczona jest w Wikipedii, po polsku pojawia się w różnych tłumaczeniach.

„Bądź sobą, a zwłaszcza nie zwalczaj uczuć; nie bądź cyniczny wobec miłości, albowiem w obliczu wszelkiej oschłości i rozczarowań jest ona wieczna jak trawa.”

ten cytat oraz ten wcześniejszy pochodzą z najładniejszego przekładu, jakie znalazłam.

Nieraz była skracana i przerabiana, zwłaszcza na teksty piosenek, z których najbardziej znanym jest właśnie hymn „Piwnicy pod Baranami”.  Zostawiam Was z piosenką i jej słowami. Jeśli coś odkryjecie na temat tego utworu, w sieci, czy w sobie, podzielcie się proszę.

Przechodź spokojnie przez hałas i pośpiech
i pamiętaj, jaki spokój można znaleźć w ciszy.
O ile to możliwe bez wyrzekania się siebie,
bądź na dobrej stopie ze wszystkimi.
Wypowiadaj swoją prawdę jasno i spokojnie,
wysłuchaj innych, nawet tępych i nieświadomych,
oni też mają swoją opowieść.
Oni też mają opowieść.
Unikaj głośnych i napastliwych,
unikaj głośnych są udręką ducha.
Niech twoje osiągnięcia zarówno jak plany
będą dla Ciebie źródłem radości.
Bądź ostrożny w interesach,
bądź ostrożny w interesach,
na świecie bowiem pełno oszustwa.
Bądź sobą, zwłaszcza nie udawaj uczucia.
Ani też nie podchodź  cynicznie do miłości,
Bo ona jest wieczna jak trawa.
Bo ona jest wieczna…
Unikaj głośnych i napastliwych,
unikaj głośnych są udręką ducha.
Przyjmij spokojnie co Ci lata doradzają z
wdziękiem wyrzekając się spraw młodości.
Jesteś dzieckiem wszechświata nie mniej niż
drzewa i gwiazdy, masz prawo być tutaj.
A więc żyj w zgodzie z bogiem,
czymkolwiek On ci się wydaje.
W zgiełkliwym  pomieszaniu życia
zachowaj spokój
W zgiełkliwym  pomieszaniu życia
zachowaj spokój ze swą duszą.
Przy całej swej złudności, znoju i rozwianych
marzeniach jest to piękny świat.
Jest to piękny świat….

Tagi: , , , , , ,

Odpowiedzi: 2 to “Dezyderata”

  1. trywialna Says:

    Ojej, moja klasa tworzyła rok temu własne dezyderaty… Miały formę przestronną i zawierały wybrane przez nas cytaty, z którymi się utożsamiamy. Ciekawa praca. Ja przykleiłam karteczki-liście do drzewka bonsai.

  2. Aga Says:

    To jest mój tekst…. Jest dla mnie ważny…. jest dla mnie pocieszeniem i ukojeniem….

    Krocz spokojnie wśród zgiełku i pośpiechu.

    Pamiętaj jaki pokój może być w ciszy.

    Prawdę swą głoś spokojnie i jasno,

    Słuchaj taż tego co mówią inni.

    Ciesz się zarówno swymi osiągnięciami jak i planami

    Wykonuj z sercem swą pracę,

    Przyjmuj pogodnie co lata niosą,

    Rozwijaj siłę ducha

    Bądź łagodny dla siebie

    Masz prawo być tutaj

    Bądź w dobrych stosunkach z innymi ludźmi

    Bądź sobą,a zwłaszcza nie zwalczaj uczuć;

    W zgiełku ulicznym,zamęcie życia zachowaj pokój ze swą duszą.

    Bądź uważny, staraj się być szczęśliwy.

    To wytyczne mojego życia:)
    Pozdrawiam serdecznie:)

Skomentuj

